Snodde åt mig en holkuppgift.

Under min praktik på stadsträdgården råkade jag idag se en nedfallen fågelholk som jag kände mig manad att hänga upp. Det var lättare sagt än gjort, för fågelholken hade legat säkert ett år under några buskar och träet var murket på flera ställen. Jag rotade i växthusens verktygsskåp och förstärkte baksidan med en bit stål, massor av spikar, och hängde upp holken med ett band som är tänkt att använda till träd. Det blev inte snyggt, men funktionellt, och det borde duga åt någon fågel.

Till saken hör att den lilla stegen på bilden verkligen var liten, och jag balanserade med fötterna på dess högsta ände (handtaget) för att sedan klättra upp i trädet utan en tanke på hur jag skulle komma ner. Men jag lyckades få ner foten på samma ställe på stegen igen och jag lyckades också undgå att halka. Detta sätt att sätta upp holkar kan ändå inte rekommenderas....


[Klicka på bilden för att se större bilder]

Plats: Stadsträdgården i Växjö.
Holkmaterial: Trä med metalltak och metallförstärkt ingång.
Fasad och utsmyckningar: Inga.
Höjd över marken: Cirka 2 meter.
Väderstreck: Norr
Observerade invånare: Inga än så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0