Skolparken i Enköping - holkarnas park.

Igår gjorde vi en trädvandring i Skolparken i Enköping. Men jag tappade snart ganska mycket uppmärksamhet när jag upptäckte att rätt så ovanliga holkar satt i många av träden i parken. Det är utan tvekan kommunen som har satt upp dem - vissa sitter säkert 5-7 meter upp.

Högt där uppe, med sitt ovanliga utseende, blev de som små fort eller vakttorn. Samtidigt kändes bilderna jag tog nästan regnskogslika för det var så många olika sorters träd omkring. Häftiga var de i allafall, holkarna. Jag såg också en riktigt gammal holk på en husknut, vackert förfallen. Under det utskjutande taket på samma hus hade en koltrast byggt bo och jag fick se när honan matade ungarna :) Ett mecka för holk- och fågelälskare alltså!

-

-
(Klicka för att förstora)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0