Hackspettsholk?

Jag och fästmannen såg denna fågelholk utan hål, på vår första lite längre vårpromenad bort till Hanstaskogens naturreservat här bredvid Akalla. Jag funderar nu på om det kan vara en hackspettsholk som någon nämnde i en kommentar i något tidigare inlägg här. Tyvärr har ingen fågel blivit lockad till att hacka upp ett hål i denna fågelholk så troligen används den för närvarande bara av insekter och småkryp.



Här står lite om reservatet, för den som är intresserad. Naturen i reservatet (hasselskog, ekskog och barrskog) liknar den på kyrkogården där jag för närvarande jobbar, så jag hoppas verkligen få se nötkråka någon gång i år - det hade varit otroligt roligt.


Kommentarer
Postat av: Annica aka Limeblossom

Mina föräldrar brukar få påhälsning av nötkråkor i sin tall på gården. Det är någon sorts förädlad (?) tall med blåa tjocka kottar innan dom mognar.Kråkorna är galna i dom :)

2010-04-25 @ 12:02:03
Postat av: Ebba

Ja det är nog en brödtall. Vår trädlärare på trädgårdsutbildningen sade alltid att "vill du se nötkråka, plantera en brödtall". Den kallas även Cembratall och heter Pinus cembra på latin. Jag tycker både våra vanliga svenska tallar och cembratallen är jättefin, kan absolut tänka mig att ha en i min framtida trädgård... Men för att få sen nötkråka i den bör man nog ändå bo nära en skog.

2010-04-25 @ 13:38:20
URL: http://fagelholkar.blogg.se/
Postat av: Majsan

Hejsan

Vilken underbar sida.

Fågelbygge är en stor passion jag har.

Fågelskådning för den delen med..http://allatidersmajsan.blogspot.com/2010/04/konsten-att-satta-upp-en-kattuggleholk.html

Pappa och jag byggde en kattuggleholk för inte så länge sen.

Holken påbilden ser ut som en enorm trädkryparhok.

mvh

Majsan

2010-04-29 @ 20:09:48
URL: http://eggeby.blogspot.com
Postat av: David

Fladdermusholk kanske? Mörk yttersida för att dra åt sig värme och flera lager/fack inuti?

2010-05-21 @ 17:54:49
Postat av: Ebba

Jo, det låter mest troligt, men vi tittade noga och den hade verkligen ingen öppning! Inte ens en springa nedtill som de ju brukar ha, fladdermusholkarna.

2010-05-21 @ 23:27:19
URL: http://fagelholkar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0