Så här ska det se ut överallt

I naturområdet vid Stora Pene utanför Växjö var en massa fågelholkar uppsatta. Som synes fyra stycken bara på denna bild, även om vissa är svåra att upptäcka (klicka för att förstora). Riktigt vårigt var det i hela området, men jag såg ingen fågel flyga till holkarna.

Under en stor lös barkbit på ett annat träd höll däremot en nötväcka på att bygga bo. En ganska misslyckad film, där man åtminstone ser nötväckan springa ut från boet och flyga iväg, har jag laddat upp på youtube, här.




Kommentarer
Postat av: Nisse

Säker på att nötväckan inte är en trädkrypare...? Dom har likartat beteende men trädkryparen häckar gärna under lösa barkflagor medan nötväckan gärna häckar i trädhål.

Jättebra idé med en holkblogg!

2008-04-24 @ 22:41:12
Postat av: Ebba

Jag kom ungefär så nära som tre meter och fågeln såg ut som en nötväcka, men visst kan ja ha sett fel, det är möjligt. Jag kanske bara ville att det skulle vara en nötväcka för att den är en av mina favoritfåglar :)

Det får stå kvar så länge, men tack för tipset.

2008-04-25 @ 09:54:30
Postat av: Anna

Hej Ebba!
Vi hade en nötväcka i mormors TV-rum när jag bodde där under LIA:n... Kul att hitta din blogg :)

2008-05-16 @ 14:51:42
URL: http://nanannan.blogg.se
Postat av: Niklas Aronsson

Det är en trädkrypare på filmen.Och precis som Nisse skriver kan man få nötväcka i en holk. Den lägger en bale med barkflagor och murar igen en del av hålet med uppblött sand.

2009-01-05 @ 13:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0