Vilken holkupphängning är bäst?

Jag gillar verkligen Svenska Ornitologiska Föreningens frågespalt om häckning och holkar. Där kan man lära sig mycket matnyttigt i holkväg, som att Skånes Djurpark fortfarande säljer den äldre typen av betongholkar i sin butik (mycket vackra!), eller att det är bäst att rensa holken på gammalt bomaterial tidigt på våren, till exempel i mars. Då kan den fungera som vintergömsle för frusna småfåglar, och har heller inte ockuperats av nya fåglar.

Där finns också svar om holkupphängning, något som jag fick kommentar om att jag borde skriva om här. Jag har gjort lite eftersökningar på egen hand och kommit fram till att det allra bästa är att hänga upp holkarna på en trädgren, utan att skada trädet. Sådan fastsättning av holkar följer med holkarna man köper på till exempel Naturbokhandeln men också i Naturbutiken. Man kan böja till bandet så att holken hänger stadigt.

På några andra sidor säljs holkar som sätts upp med ekpluggar och nylonpluggar istället för med vanlig spik. Detta är dock inte att rekommendera, enligt mig. Min lärare i trädvård, som arbetar som aborist, menar att det inte spelar någon roll vilket material som sticks in i trädet - det är det faktum att ett sår har uppstått som skadar trädet. I ett sår kommer det alltid in syre och detta skapar grogrund för röta. På många träd märks inte detta sår alls och de kan säkert leva och må bra i upp till 100 år till, men det är ändå en risk att ta med ett träd man är rädd om.

Själv har jag hängt upp holkar med inplastad ståltråd men kommer vara noga med att den inte växer in i trädet - något som annars är risken med smal tråd. Att sätta upp holkar med speciella töjbara trädband av nylon funkar också, de är breda och töjer ut sig om trädet växer på bredden.

De flesta av de holkar vi har på landet sitter dock på byggnader, så jag har inte riktigt behövt ta tag i problemet. Återkommer om jag får några nya tips.


Kommentarer
Postat av: Monica

Har du sett Bolagrets billiga stylade holkar? Men de ska hängas och inte sättas fast mot trädstam. Vet du om fåglar använder sig av hängande holkar eller om de tycker att de känns för vingliga och osäkra?



Nu finns du med i min bloggroll!



/Monica

2008-09-18 @ 23:40:00
URL: http://www.jordochdjur.se
Postat av: Astronauten

Hej! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att ägna en minut åt att vara supersnäll mot mig och RÖSTA på mig och LÄNKA till mig i den här fototävlingen



http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/-1/votes/5185986



Vore hur snällt som helst och det skulle göra mig jätteglad! :D



PS. Du kan även vinna en mobiltelefon när du röstar :)

2008-09-18 @ 23:44:46
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0