Trädgårdsmässans fågelholkar!

Jag hade fribiljett till trädgårdsmässan "Nordiska trädgårdar" i Älvsjö genom trädgårdsmästarutbildningen. Eftersom jag inte har trädgård och inte tid att göra min balkong fin just nu, så satsade jag på att genomsöka mässan på holkar!

Här är resultatet (Klicka på bilderna för att se större bilder.)

Naturliga holkar

Naturskyddsföreningens
fina holkar.

Holkar att montera på fönstret,
från Grannholken.





Kitsch-holkar (usch!)

Dessa fanns på flera platser på mässan och folk verkade tycka om dem. Men de är ju endast dekorationsholkar, och ganska hemska i mitt tycke. Tänk när de hänger ute och det regnar på dem, de blir fulla med alger, mossa och pollen. Då är de inte så roliga längre.
- -

Holkbyggar-SM - Skolklasser tävlar!

Detta var ett riktigt roligt inslag med massor av fina bidrag. Min favorit är den fågelformade holken som hänger i en gren. På andra plats placerar jag Muminhuset. Men jag är även mycket imponerad av Gävle-klassens holk gjort av gamla hockeyklubbor och med en genomborrad puck som ingångshål! Allra sist visas den pampiga femvåningsholken, med avlång dörr man kunde öppna för att se in i alla holkarna. Trots utseendet skulle i alla fall många av dessa fungera som riktiga holkar, med tanke på djup och storlek.
- -
- - -
- - - -


De jag saknade på mässan var Vivara, hade varit kul att se alla deras holkar live, eller var det någon som såg dem?


Kommentarer
Postat av: katia henry

Hej vännen, har just blivit med sex hemmabyggda holkar -- inget tjusigt alls, bara holkar -- och letar på google dels efter hur jag behandlar dem, de är trärena, dels hur jag hänger upp dem utan att skada alla mina jättehöga stora fina träd som står på tomten.

Järnvitriol, är det någon vits? Bets, lasyr, utegrund?

Hänga i snöre, fast jag har för mig jag läst att det finns någon speciell spik som inte skadar träden.

Vore kul om du kan svara.

Katia

2009-09-19 @ 20:53:34
Postat av: Anonym

Hej vännen, har just blivit med sex hemmabyggda holkar -- inget tjusigt alls, bara holkar -- och letar på google dels efter hur jag behandlar dem, de är trärena, dels hur jag hänger upp dem utan att skada alla mina jättehöga stora fina träd som står på tomten.

Järnvitriol, är det någon vits? Bets, lasyr, utegrund?

Hänga i snöre, fast jag har för mig jag läst att det finns någon speciell spik som inte skadar träden.

Vore kul om du kan svara.

Katia

2009-09-19 @ 20:57:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0