En bok om holkar

Jag har sett en bok i handeln flera gånger och tänkt köpa, men inte kommit mig för. På något sätt vill jag tänka själv när det gäller holkar, och inte följa guider slaviskt. Boken jag tänker på heter Fågelbord och holkar att snickra själv, är skriven av Per Bergenholz och utgiven på ICA Bokförlag. Den kostar 101 kr på Adlibris, 94 kr på Bokus och 179 kr på Akademibokhandeln.

Informationen om boken låter dock riktigt bra: Under vintern kan fåglarna ha svårt att hitta mat och skydd mot kyla, under sommaren behöver de ett bo för häckning och ungar. Här kan vi människor hjälpa till. I boken får du tips på hur du tillverkar olika typer av fågelbord och fröautomater och snickrar egna holkar till mer än 30 fågelarter. Varje modell presenteras med tydliga teckningar och anvisningar och uppgifter om mått och placering. 18 färgfoton.

Annars kan man ju faktiskt improvisera lite när det gäller holkar. Många råkar ut för att fåglarna bygger bo på de mest konstiga ställen, så det där med mått är inte alltid så viktigt. Men självklart är det bra att ha olika sorters holkar i trädgården för att kunna locka till sig så många olika fåglar som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0