Den nya generationens holkar.

På Elmia Garden-mässan blev jag av en slump visad det allra senaste inom holkvärlden, nämligen holken Wilnest, designad i Holland. Den är tillverkad i återvunnen plast med isolerade väggar som ska skydda mot både värme och kyla under olika årstider. Man kan även ta av framsidan och använda holken som fågelhus.

Övriga egenskaper som räknas upp på sidan:

- Ingångsplattan kan vändas om för att byta ingångshålets storlek, så att holken passar till olika fåglar.
- Taket är utformat så att inget direkt solljus eller regn kan nå ingången.
- Ventilationshål på framsidan gör att ingen kondens kan bildas i holken, det finns även små dräneringshål i botten.
- Plasten är vind- och väderresistent och kan heller inte förstöras av större fåglar.
- Inga delar av holken kan påverkas av fukt eller mjukna, så den är helt rovdjurssäker. Den kan heller inte öppnas av ekorrar.
- Det finns en lucka med genomskinligt titthål där man kan titta på fåglarna.




Frågan är nu bara: Är holken snygg?
Jag tycker ärligt talat att den är ganska ful. Fåglarna trivs ju även i hembyggda träholkar och mindre avancerade holkar. Men kanske skulle en Wilnest-holk passa i granar och andra träd där det annars är svårt att sätta upp vanliga holkar på grund av rovdjursrisken. I sådana träd kan ju skator, ekorrar och andra ta sig nära holken på alla grenar. Med denna kunde fågelungarna i allafall vara säkra, även om föräldrarna fick passa sig ordentligt varje gång de flög in i eller lämnade holken.

Mer om holken kan du läsa på Wilnest.eu


Kommentarer
Postat av: Sussi

Jag föredrar egentillverkade holkar! Den här holken är säkert bra men färgen är helt fel.

2008-10-09 @ 09:25:55
URL: http://www.smyckadegipskvinnor.se
Postat av: Ebba

Ja jag håller helt med dig, den ser för holländsk ut kanske! Egenhändigt tillverkade är finast.

2008-10-09 @ 09:26:51
URL: http://fagelholkar.blogg.se/
Postat av: Monica

Ja, även jag är böjd att hålla med - fast i rätt omgivning kanske den holländska skulle kunna göra sig. T ex på en husvägg mitt i stan. Där måste det ju vara ont om naturliga boplatser för fåglar.



/Monica

2008-10-09 @ 22:44:19
URL: http://www.jordochdjur.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0