Gamla föremåls charm

Jag har tidigare nämnt att de finaste fågelholkarna ofta är de som är lite slitna, av gammalt virke, ibland täckta av mossa och lav. De som man ser har varit med ett tag. Sen finns det ju också gott om gamla, slitna föremål som blivit hem för fåglar, då de hade en passande form eller bara var charmiga nog för fåglarna att förälska sig i dem.

Ett sådant föremål är denna gamla ruin i Columbia River i Astoria, Oregon. Den har blivit ett vackert hem för fåglar av olika slag. (Kortet hittade jag på Etsy.)



Ibland ser jag ett gammalt föremål som efter viss modifiering skulle passa perfekt som ett udda hem för fåglar. Helst skulle jag för sådana här projekt behöva en trädgård stor som en herrgårdspark, där en del av parken skulle få vara full av mystiska installationer tänkta för fåglar att bosätta sig i. (Jag skulle väl bli klassad som galen. Eller skulle det bli Sveriges nya turistmål?)

Hursomhelst, denna... mojäng (vad är det?) fotade jag i en gammal fallfärdig lada i Hälsingland i somras, och den är precis ett sådant typ av föremål jag menar. Ni får själva försöka föreställa er ingångshålen och fåglarna, men färgen är fin tycker jag!



Fin va?


Kommentarer
Postat av: Håkan

Den nedre ser ut som en gammal tröska av något slag.

2011-02-26 @ 17:52:18
URL: http://kemimannen.wordpress.com/
Postat av: Ebba

Ja det är det säkert. Att göra om den till holk är väl lite långsökt, men jag gillar när gamla ting kommer till användning :)

2011-02-26 @ 20:48:35
URL: http://fagelholkar.blogg.se/
Postat av: Annica

Visst är det en tröska..:) Jag vill ha mittgrejen av järn, ser ut som en lucka. Kan man nog hitta på något fint att göra av....

2011-02-26 @ 22:09:59
Postat av: Jonas

Den sista ser ut som någonting från Moderna Museet! :-) Fågelholk a la Kurt Schwitters. Mycket coolt.

2012-02-06 @ 16:43:43
Postat av: Pelle Elvström Bennäs Finland

Mojängen på bilden är som vi här i Finland kallar "tröskverk" vad det riktiga svenska namnet är,vet jag inte riktigt, men möjligen tröskmaskin. Tröskverket användes innan skördetröskorna kom i bruk, här hemma hos oss på småbruken användes de även senare. Nu har vi inte många småbruk kvar, kanske mot östgränsen och norra Finland finns någon kvar men här längs Österbottens kusten börjar nog de stora enheterna dominera, likaså i Åboland och södra Finland.

2012-03-06 @ 17:18:37
Postat av: Anonym

Tröskverk.

2012-09-01 @ 19:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0